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For a person who rose from very humble ranks and who was mostly self-educated, to acquire and nourish such a progressive, rationalist, secular and humanist attitude was a remarkable achievement.
एक ऐसे व्यक्ति के लिए जो बहुत गरीबी में से उठा और अधिकतर स्वयं - शिक्षित था, ऐसा प्रगतिशील, बुद्धिवादी, धर्म-निरपेक्ष, मानवतावादी दृष्टिकोण प्राप्त करना और विकसित करना, एक असामान्य उपलब्धि थी।
He is a humanist whose heart aches for marginalized and forgotten millions, a messenger for justice, and a revolutionary who transformed the words of the Constitution of India into weapons of the weak to fight against injustice.
वह एक ऐसे मानववादी हैं जिनका हृदय लाखों उपेक्षित तथा भुलाए हुए लोगों के लिए धड़कता है, वह न्याय के संदेशवाहक हैं, तथा ऐसे क्रांतिकारी हैं जिसने भारत के संविधान के शब्दों को, अन्याय के विरुद्ध लड़ाई के लिए कमजोरों के हथियार के रूप में तब्दीली कर दिया।
He was mistaken for a socialist, a communist, a sarvodayi but remained a humanist all the time.
उन्हें गलती से समाजवादी, साम्यवादी व सर्वोदयी सर्वोदयी समझा गया किन्तु वे सदैव मानवतावादी ही रहे।
His commitment to Marxism was never bigoted and, as a matter of fact, he was more of a humanist than a Marxist.
मार्क्सवाद के प्रति उनकी प्रतिबध्दता अन्धानुकरण कदापी नहीं थी और वस्तुतः वह माक्सर्वादी कम और मानवतावादी अधिक थे।
Humanist by conviction, he along with Justice V. R. Krishna Iyer and Justice Y. V. Chandrachud was responsible for transformation of the Indian judiciary into a willing defender of the weak.
चेतना से वे एक मानववादी हैं और वे न्यायमूर्ति वी आर कृष्ण अय्यर तथा न्यायमूर्ति वाय वी चंद्रचूड़ के साथ भारतीय न्यायापालिका को कमजोरों के स्वैच्छिक रक्षक के रूप में तब्दील करने के लिए जिम्मेदार हैं।
In the year 1926, the Indian poet and humanist Rabindranath Tagore arrived in Cairo to deliver a lecture.
वर्ष 1926 में, भारतीय कवि और मानवतावादी रवींद्रनाथ टैगोर एक व्याख्यान देने के लिए काहिरा आए थे।
It was a panoramic work, studying three thousand years of philosophical speculation, from a new rationalist - humanist viewpoint.
तीन हज़ार वर्षों के दार्शनिक ऊहापोह का बुद्धिवादी - मानवतावादी दृष्टिकोण से किया गया यह अध्ययन एक विराट् सर्वग्राही ऐतिहासिक प्रयत्न है।
The humanist poet must have felt some admiration for the quintessential character of this wisdom - religion, for he sent his only son to the school founded by the society.
संभव है इस संस्था के प्रति हमारे मानववादी कवि में भी शुरू में कुछ कुछ आकर्षण जगा हो, क्योंकि उन्होंने अपने इकलौते पुत्र को इन्ही के द्वारा स्थापित विद्यालय में दाखिल करवाया था।
The birth centenary year of this great philosopher, humanist and nationalist is being commemorated as Garib Kalyan Varsh.
इस महान दार्शनिक, मानवतावादी और राष्ट्रवादी के जन्म शताब्दी वर्ष को गरीब कल्याण वर्ष के रूप में मनाया जा रहा है।
New India must include that integral humanist component that is in our DNA, and which has defined our country and our civilisation.
लेकिन इतना ही काफी नहीं है। यह भी जरूरी है कि न्यू इंडिया हमारे डीएनए में रचे-बसे समग्र मानवतावादी मूल्यों को समाहित करे।
Writing in English is as important as speaking. To learn to write correctly might seem like a difficult task. There are always some tips that you need…
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