The on-screen keyboard can be used to type English or Indian language words.
The keyboard uses the ISCII layout developed by the Government of India. It is also used in Windows, Apple and other systems. There is a base layout, and an alternative layout when the Shift key is pressed. If you have any questions about it, please contact us.
यह अपरिहार्य था, क्योंकि वे मूल बंगला नाटक तो नहीं थे और तिरस्कृत जात्रा नाटक तो थे ही नहीं।
This was unavoidable because original Bengali plays that were not also the despised jatra plays were 1Bangiya Natyasalar Itihas by Brajendranath Bandyopadhyaya, p. 45. simply not there.
उन दिनों समस्त कलाकार पुरूष ही होते थे ओर संगीत नाटक मंडलियों के मालिक सुंदर दिखाई देने वाले मधुर वाणी के धनी नवयुवकों की ताक में रहते थे, चाहे उन्होंने संगीत का व्यावसायिक प्रशिक्षण प्राप्त न भी किया हो।
Those were the days of having an all-male cast, and owners of musical drama troupes were always on the lookout for good-looking, young men endowed with a sweet voice, even if they had no professional training in music.
नाटक बहुत बढ़िया होते थे।
Those were very fine plays.
जिन्होंने नाटक देखा वे उनके गाने और अभिनय में मर्मस्पर्शी भावना को पहचान गये और भाव विह्वल हो गये थे।
Those who witnessed the play were moved by the added sensitivity and poignancy which they discerned in his singing and acting.
रवीन्द्रनाथ आहत थे यद्यपि उनकी पूरी सहानुभूति चीन, रूस और मित्र देशों की ओर थी परंतु वे जर्मनी और जापान को इस नाटक की पृष्ठभूमि का एकमात्र खलनायक नहीं समझते थे।
Though his own sympathies were with the Chinese, Russians and the Allies, he did not think of the Germans and the Japanese as the sole and unmitigated villains in the drama.
इसी कहानी को लेकर तेलुगु में और भी कई नाटक लिखे गए।
Though there are other dramas in Telugu based on the same story.
इस प्रकार पूरा-का - पूरा नाटक बंग्ला पद्य में रूपांतरित हो गया और जो कि अंग्रेजी के महान नाटककार के प्रति उदीयमान कवि की पहली भेंट थी।
Thus the whole play was rendered into Bengali versethe budding poet's first tribute to the great English dramatist.
इस प्रकार यह सृष्टि-रचना कोई भ्रम या आकस्मिक यान्त्रिक - संयोग नहीं है, कोई ऐसा नाटक नहीं है जिसके होने की जरूरत नहीं थी; यह कोई निष्फल प्रवाह भी नहीं हैं, बल्कि सचेतन और जीवन्त सनातन की प्रगाढ़ गतिशीलता है।
Thus the world-creation is no more an illusion, a fortuitous mechanism, a play that need not have happened, a flux without consequence; it is an intimate dynamism of the conscious and living Eternal.
इस प्रकार सृजनात्मक नाटक , औपचारिक नाटक की तैयारी का सर्वश्रेष्ठ माध्यम है और इसमें प्रशिक्षित लोग, औपचारिक नाटक में भी उसी कल्पनाशक्ति का परिचय देते हैं, जो सृजनात्मक नाटक के प्रदर्शन में उनकी विशेषता मानी जाती है।
Thus, creative drama is the best possible preparation for formal drama, and those trained in it will bring to formal drama the same imaginative quality which characterized their creative drama playing.
उदाहरणार्थ उनमें प्रथम नाटक इंद्रकुमार के नानालाल गीति-नाट्य कहना चाहते हैं।
Thus, in the Preface to his first play Indukumar, Nanalal maintained that his play was to be classified as a lyrical drama.
Writing in English is as important as speaking. To learn to write correctly might seem like a difficult task. There are always some tips that you need…
English learners may get confused between the use of these two topics and end up making mistakes. Read this short article to help yourself and improve…